fredag 15 maj 2009

Korv är en god affär

Folke Heim, gästkrönikör, om helkgmaten.

Vardagen är fylld av bestyr. Även för oss distingerade och äkdre. Vi rör oss som sengångare till och från affärer. Vi bär och kånkar i slow motion. Sakta mak vore väl den riktiga översättningen. Att vi bär så mycket beror på vanans makt.

Som mindre än liten fick man ta mjölkspannet och kila iväg till Mjölkaffären. Där rörde tant Svensson om i mjölkkannan så att grädden som flutit upp till ytan blandnade sig ordentligt med resten av vätskan. Hon sålde förresten bondlimpor och annat viktigt som ägg och smör. Sedan dess bär jag för hand.

I ett modernt snabbköp är jag fortfarande alldeles vilsen. Längst in står det varje kund behöver: smör, mjölk och ost. Varje kund ska gå längst in i butiken och under irrfärden mot kassan hoppas varje affärsidkare att korgar och vagnar fylls på med allsköns varor. Och varje gång går jag på det: chips, bananer, öl, flingor och ett paket Lithells korv.

Italiensk skinka är på modet. Märkligt. Det är väl inget fel på svenska grisar. Dem kan man väl också hänga på tork? Men de käkar förstås inte oliver, pizza och pasta och dricker vin daglig dags - utan föds upp på potatis och pellets. Ett slags bränsle har man sagt mig.

Framför östersjötorsken stod jag med gapande mun. Knappt hade det stått i tidningen att man kunde äta den igen - så låg den död och filead i fiksdisken. För 58 kronor kilot!! Den måste ha upptäckts simmande i östra östersjön eftersom fisken där hämtat sig lite. Jo, det kunde man se. Den hade hämtat sig till vår affär i stora frigolittråg. Man fullkomligt vräkte trött torsk över kunderna. Hoppas att den piggnar till om man steker den lite.

Läste att maten har så många tillsatser att det snart inte finns någon mat kvar i den. Bokstavskombinatioerna är så många att man måste ha en uppslagsbok för att uttyda alla emulgeringsmedel, förtjockare och färger den före detta råvaran drogats med. Och salt! 6 gram om dagen räcker. Det glömde man att tala om för råvarorna när de blev halvfärdiga fabrikat.

Jordgubbarna har kommit. De fick visum häromdagen från medelhavets länder och låg nu med sina röda ryggar i butiken. Solfaktorna i skyddsmedlet de sprutats med måste ha varit för låg. Undrar vad vi skickar dit ner i stället. Visst, nu minns jag, torsk i massor. Växlingskursen är väl sisådär en torsk för en halv liter.

Nu blir det fotboll. Jag tar med mig en liter som vi delar på jag och bönkgrannarna. Korven har inte hängt med i internationaliseringen. Så vi äter italeinska jordgubbar och spanska och grekiska istället för korv från Närkes Sköllersta och Kumla. För det äter vi ju ändå varenda dag som affären bestämt att vi ska äta det. Prismekanismen styr! Extrapris på korv och nog katten doftar det stekt korv i hela stan. Kom över på en korvbit?! Tackar som bjuder!

Mitt namn är Folke! Folke Heim!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar